Olej Lniany - Olejowe Smaki

Enter your keyword

Olej Lniany

Olej lniany może być tłoczymy z ziaren lnu złocistego lub brązowego. Olej lniany złoty – odmiana Jantarol, charakteryzuje się jasnym, złocistym kolorem i delikatnym, lekko orzechowym smakiem. Dla porównania odmiana lnu brązowego charakteryzuje się brązowawym kolorem i daje niezbyt przyjemny dla podniebienia rybi posmak.

Olej lniany to bogactwo niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych(NNKT):

  • Omega-3 (kwas alfa linolenowy) stanowią ok. 50%
  • Omega-6 (kwas linolowy)
  • Omega-9 (kwas oleinowy)

Omega-6 i Omega-9 to razem ok. 30%

  • pozostałe ok. 10% to tłuszcze nasycone.

Olej lniany zawiera witaminy A, E, D oraz niewielkie ilości minerałów, w tym żelazo, jod i magnez.

Tłoczony na zimno – co oznacza, że małe ziarenka lnu złocistego przechodzą przez prasę ślimakową i w temperaturze nie przekraczającej 40oC. Jest to istotne, ponieważ dzięki temu wszystkie składniki wrażliwe na temperaturę zachowują swoje cenne właściwości.

Olej lniany należy przechowywać w lodówce. Oleje, które są bez konserwantów charakteryzuje wrażliwość na: temperaturę, światło i powietrze. Kolor butelki nie bez powodu jest brązowy, ponieważ działa on jak filtr przeciwsłoneczny.

Najlepszy olej to ten nieprzetworzony – czyli 3xN: nierafinowany, niefiltrowany, nieoczyszczony.

Olej lniany tłoczony na zimno podajemy tylko i wyłącznie na zimno! Nie nadaje się do obróbki termicznej (podgrzewania ani smażenia), ponieważ nie tylko traci wtedy swoje cenne właściwości odżywcze, ale też staje się wręcz szkodliwy dla naszego organizmu.

Olej lniany może być dodatkiem wielu smacznych i oryginalnych sałatek i zup. Może być przysłowiową kropką nad ,,i’’ w wielu daniach, w których obecna jest kasza lub ziemniaki. Warto zaznaczyć, że olej dodajemy do potrawy po jej przygotowaniu. Olej lniany może towarzyszyć nam przy ważnym posiłku, jakim jest śniadanie – np. maczając w nim pieczywo. Olej lniany genialnie komponuje się ze świeżym, pokrojonym czosnkiem i ziołami. Może posłużyć również jako pyszny dodatek do pizzy.

Olej lniany bardzo szybko się utlenia, stąd po otwarciu butelki, należy spożyć go w przeciągu 2-3 miesięcy.

Dawkowanie: przyjmuje się, że dorosły człowiek powinien spożywać od 2 do 6 łyżek oleju lnianego dziennie.

 

Czy wiesz, że?

  • Zdrowie dzieci i młodzieży.

Olej lniany jest niezbędny u uczących się dzieci, albowiem do prawidłowego rozwoju neuronów konieczne jest dostarczenie sporej ilości kwasów omega-3. Zapobiega i wspomaga  leczenie nadpobudliwości dziecięcej (zespół ADHD). Wspomaga równowagę hormonalną (trądzik).

  • Zdrowie kobiet.

Dzięki zawartości wielonienasyconych kwasów Omega-3 i Omega-6 oraz fitoestrogenów (lignany) olej lniany może korzystnie wpływać na cykl miesiączkowy regulując proporcje hormonów w organizmie. Taka regulacja przyczynia się do łagodzenia wielu objawów związanych z miesiączkowaniem: przedmiesiączkowe bóle głowy, depresje, bóle podbrzusza, drażliwość i obrzęki. Łagodzi objawy menopauzy i wspomaga czynności macicy, przez co może być stosowany w leczeniu bezpłodności.

  • Zdrowie mężczyzn.

Olej lniany korzystnie działa na organizm mężczyzny. Stosowany jest pomocniczo przy leczeniu bezpłodności i w schorzeniach prostaty.

  • Układ sercowo-naczyniowy.

Kwas alfa-linolenowy obniża poziom trójglicerydów i „złego cholesterolu” – LDL, ponadto hamuje agregację i adhezję płytek krwi. Kwasy z grupy Omega-3 powodują wzrost poziomu tzw. „dobrego cholesterolu” – HDL. Dzięki temu olej lniany skutecznie przeciwdziała: miażdżycy, zawałowi serca i chorobie nadciśnieniowej.

  • Układ nerwowy.

Olej lniany stosuje się jako skuteczny środek przy występowaniu drętwienia i mrowienia kończyn. Pomaga również w przypadku postępujących schorzeń mózgu i układu nerwowego, takich jak choroba Alzheimera, stwardnienie rozsiane, depresje czy też uszkodzenie nerwów u chorych na cukrzycę. Kwas alfa-linolenowy jest podstawowym aktywatorem kwasu DHA będącego bardzo ważnym składnikiem mózgu. Niski poziom DHA związany jest ze zmianami nastroju, utratą pamięci, problemami ze wzrokiem i występowaniem schorzeń neurologicznych.

  • Układ trawienny.

Szczególny skład oleju lnianego wspomaga procesy trawienne, aktywizuje przemianę materii, co może zapobiegać tworzeniu się kamieni żółciowych, a nawet powodować ich rozpuszczanie. Wzmacnia regeneruje i osłania błony śluzowe na całej długości układu pokarmowego i wydalniczego (hemoroidy). W łupinie nasiennej lnu znajdują się duże ilości śluzu, powleka on cienką warstwą błony śluzowe przełyku, żołądka i częściowo dwunastnicy, osłaniając je przed agresywnym działaniem kwasów trawiennych. W ten sposób wspomaga leczenie choroby wrzodowej i doraźnie łagodzi dolegliwości z nią związane: ból, pieczenie, zgagę.

  • Sportowcy.

Olej lniany może okazać się niezastąpiony przy aktywności fizycznej, ponieważ przekształca składniki pokarmowe na energię, oraz wspomaga wzrost mięśni i redukcję tkanki tłuszczowej. Bierze udział w transporcie tlenu, produkcji hemoglobiny przez co zwiększa wydolność oraz wytrzymałość. Znacząco skraca czas regeneracji, ponieważ krew jest w stanie przenosić więcej życiodajnego tlenu do komórek mięśniowych oraz umożliwia naszym komórkom łatwiejsze absorbowanie składników pokarmowych, które są niezbędne do szybkiej regeneracji.

  • Skóra, cera i włosy.

Olej lniany w swym składzie zawiera witaminę E, która przeciwdziała procesom starzenia skóry – pozwala zachować jej młodzieńczy wygląd i jędrność. Ze względu na swoje dobroczynne właściwości olej lniany bywa używany w leczniczym masażu skóry, odżywiając ją i nadając jej elastyczność. W przypadku skór tłustych, odpowiedni procent kwasu alfa-linolenowego (Omega-3) gwarantuje właściwą płynność łoju skórnego i jego równomierne rozprowadzanie na powierzchni naskórka. Nie dochodzi wówczas do zaczopowania ujść gruczołów łojowych i powstawania zaskórników. Niedobór Niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych (NNKT) jest związany z występowanie różnego rodzaju chorób skóry, w tym m.in. egzemy i łuszczycy. Polecany dla skóry suchej z objawami łuszczenia, mało elastycznych, szorstkich.

  • Kulinaria.

Jedną z najbardziej znanych diet zdrowotnych jest dieta biochemiczki dr Budwig. Jako jedna z pierwszych badaczy opisała znaczenie NNKT Omega-3 dla zdrowia człowieka, dokonała podziału kwasów tłuszczowych na: nasycone i nienasycone. Charakterystycznym elementem tej diety stała się pasta budwigowa.

Przepis na pastę dr Budwig, składniki:

– 2-3 łyżki oleju lnianego,

– około 125g odtłuszczonego twarogu,

– 2-3 łyżki mleka, jogurtu, lub kefiru (ilość uzależniona jest od konsystencji, którą chcemy uzyskać),

– składniki dodatkowe, w zależności od preferencji smakowych: miód, wanilia, cynamon, czosnek, papryka ostra, pieprz, kurkuma, imbir, bazylia, mięta, pokrzywa, orzechy włoskie, ananas, banan, wiśnie, porzeczki.

Wykonanie:

Do blendera dodajemy 2-3 łyżki oleju lnianego, 2-3 łyżki kefiru, szczyptę: kurkumy, imbiru, soli i pieprzu. Dokładamy pierwszą porcję sera i miksujemy do uzyskania gładkiej konsystencji. Dodajemy następną porcję sera i podobnie miksujemy. Gotowy ser ma być jednolity (bez grudek). Powinien przypominać serek homogenizowany. Połączenie oleju lnianego i chudego twarogu jest nieprzypadkowe. Olej lniany jest skarbnicą Omega-3, a proteiny siarkowe w białym serze ułatwiają ich przyswajanie. Choć sama dieta nakazuje unikanie cukru, mięsa, tłuszczu zwierzęcego i utwardzonego (margaryna) to zdaniem autorki: ,,To nie ma nic wspólnego z przestrzeganiem jakiejś surowej diety, to tylko kwestia rozstrzygnięcia, jakie pożywienie ma dla naszego zdrowia największą wartość, a jakie nie daje nic czy wręcz szkodzi’’.