Właściwości Olej z Lnianki (Rydzowy) - Olejowe Smaki

Enter your keyword

Olej z Lnianki (Rydzowy)

Właściwości oleju z lnianki – oleju rydzowego.

Olej z lnianki inaczej zwany olejem rydzowym tłoczony jest z ziaren lnicznika siewnego. Charakteryzuje się on złocistym kolorem i delikatnym smakiem (lekko korzennym) z lekko cebulowo-orzechową nutą. Lniankę możemy spotkać pod wieloma innymi nazwami: rydz, ryżyk, lnicznik lub lennica. Dawniej rosła w miejscach, w których nie udawały się inne uprawy. Stąd też wzięło się popularne określenie „lepszy rydz niż nic”. Oznaczało ono, że w gospodarstwach biednych jedynym łatwo dostępnym i tanim pożywieniem był właśnie olej rydzowy.

Około 90% zawartości tłuszczu w oleju rydzowym stanowią nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT). Ponad 50% z nich to kwasy tłuszczowe wielonienasycone. Największy udział to: kwas alfa-linolenowy 30% do 40% (rodzina Omega-3) i kwas linolowy od 15 do 20%. (rodzina Omega-6). Ponadto w skład oleju rydzowego wchodzą: kwasy jednonienasycone, kwasy nasycone, sterole, przeciwutleniacze z grupy tokoferoli (głównie witamina E), związki fenolowe, witamina A, witaminy z grupy B, mikro- i makroelementy oraz lecytyna.

Tłoczony na zimno – co oznacza, że małe ziarenka lnicznika siewnego przechodzą przez prasę ślimakową i w temperaturze nie przekraczającej 40oC. Jest to istotne, ponieważ dzięki temu wszystkie składniki wrażliwe na temperaturę zachowują swoje cenne właściwości.

Olej z lnianki po otwarciu butelki, należy spożyć w przeciągu 3-4 miesięcy.

Olej z lnianki należy przechowywać w lodówce. Oleje w 100% naturalne charakteryzuje wrażliwość na: temperaturę, światło i powietrze. Kolor butelki nie bez powodu jest brązowy, ponieważ działa on jak filtr przeciwsłoneczny.

Najlepszy olej to ten nieprzetworzony – czyli 3xN: nierafinowany, niefiltrowany, nieoczyszczony.

Olej z lnianki tłoczony na zimno podajemy tylko i wyłącznie na zimno! Nie nadaje się do obróbki termicznej (podgrzewania ani smażenia), ponieważ nie tylko traci wtedy swoje cenne właściwości odżywcze, ale też staje się wręcz szkodliwy dla naszego organizmu. Dzieje się tak, ponieważ olej ten charakteryzuje się niską temperaturą spalania.

Olej z lnianki może być uzupełnieniem wielu smacznych i oryginalnych dań. Olej ten jest głównie dodawany do różnego rodzaju połączeń zielonej sałaty z rzodkiewką, cebulą, ogórkiem lub pomidorem. Doskonale współgra z kiszoną kapustą. Znakomicie nadaje się nie tylko do warzyw, ale też do śledzia i innych potraw na zimno, które potrzebują wyrazistej nuty, w tym twarogu, ziemniaków i kaszy.

Dawkowanie: łyżeczka oleju rydzowego pokrywa dzienne zapotrzebowanie organizmu na niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT). Dawka lecznicza to 5-10 g (1-2 łyżeczek) dwa razy dziennie, najlepiej na czczo.

Czy wiesz, że?

  • Olej z lnianki używano zarówno na polskich dworach, jak i w chłopskich chatach.

Jest jedną z najstarszych roślin oleistych uprawianych w Polsce, jest blisko spokrewniona z rzepakiem. Prace archeologów wykazały, że roślina ta występowała już przed trzema tysiącami lat m.in. na terenie Biskupina.

  • Olej rydzowy stosowany wewnętrznie.

Dzięki dużej zawartości NNKT oraz witaminy E pozytywnie wpływa na m.in.: obniżenie złego cholesterolu LDL, ochronę wątroby, trzustki, jelit oraz nerek, zapobiega chorobom układu krążenia. Spożywanie oleju rydzowego usprawnia pracę mózgu i całego układu nerwowego, a także poprawia pamięć i koncentrację. Wpływa także dobrze na wzrok.

  • Lnianka jako niezbędnik naszej domowej apteczki.

Olej z lnianki może być stosowany również zewnętrznie. Znakomicie sprawdza się jako środek przyspieszający gojenie: oparzeń, niewielkich ran i odleżyn. Pomaga niwelować objawy atopowego zapalenia skóry oraz łagodzi wypryski.

Po olej rydzowy powinny sięgnąć osoby, które chcą zadbać o zdrowy i młody wygląd. Olej ten pozytywnie wpływa na jędrność skóry, a do tego zmiękcza ją, wygładza i uelastycznia. Zapobiega również utracie wody odbudowując barierę lipidową i opóźnia proces starzenia.

  • Bogactwo witaminy E.

Olej rydzowy posiada także znaczne ilości witaminy E, która jest naturalnym przeciwutleniaczem i środkiem do naturalnej pielęgnacji skóry. Ponadto, składnik ten wpływa na dłuższą trwałość produktu i ogranicza procesy jełczenia tłuszczu. Podczas procesów pielęgnacyjnych pozwala skutecznie ograniczać niszczące działanie wolnych rodników, co ma niebagatelne znaczenie dla utrzymania pięknej skóry, ale także zdrowia całego organizmu.

  • Kulinaria

W dawnych czasach olej rydzowy stanowił bazę tzw. maczanki do pieczywa. Dodawało się do niego posiekaną drobno i posoloną cebulę, a następnie doprawiało się jeszcze pieprzem.

Składniki:
10 filetów śledziowych a’la Matias,
2 duże cebule,
ząbek czosnku,
2 cytryny,
słoiczek gruboziarnistej musztardy francuskiej,
½ szklanki oleju rydzowego,
przyprawy do smaku: ziele angielskie, pieprz i liście laurowe.

Sposób wykonania: Opłukane śledzie włóż do naczynia, zalej zimną wodą i odstaw na około godzinę, by stały się mniej słone. W moździerzu rozgniatamy łyżeczkę ziela angielskiego i łyżeczkę pieprzu. Kruszymy 2-3 listki laurowe. Wszystkie przyprawy mieszamy razem. 10-15 minut przed przygotowaniem śledzi siekamy drobno cebulę i rozgniatamy czosnek. Gotowe śledzenie osuszamy ręcznikiem papierowym, a następnie smarujemy z jednej strony musztardą francuską, kroimy na równe kawałki. Na dnie słoika układamy warstwę posiekanej cebuli, na niej warstwę śledzi. Następnie skrapiamy je świeżo wyciśniętym sokiem z cytryny, posypujemy cebulą, oprószamy przyprawami i zalewamy olejem rydzowym. Układamy w ten sposób kolejne warstwy, za każdym razem dociskając do dna słoika. Warstwy należy układać aż do wypełnienia słoika, pamiętając, aby na wierzchu znajdowała się cebula. Całość należy polać resztą oleju rydzowego. Słoik zakręć i wstaw na 2-3 dni do lodówki.

Olej lniany